זה בלוג לימודי במגמת "תקשוב ולמידה". בלימודים שלי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.
שמתי רשומות אשר מתיחסות לחומר הלימודים בקורסים שונים אשר אני לומדת בתקשוב ולמידה ובנושאי החינוך.
ישנן מטרות שצריך להגשימן דרך הבלוג הזה שהוא מוביל ללמידה הדדית בין הסטודנטים.

יום ראשון, 29 באוגוסט 2010

גיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות הוא גיל מאוד רגיש וקשה, ותעניינתי להוסיף אותו לבלוג שלי.
  • תקופת ההתבגרות הינה ארוכה, ומתחילה מגיל 12 שנים. היא מחולקת לשלושה תת-שלבים: מוקדמת, תיכונה ומאוחרת.
  • קיימים הבדלים בין-אישיים גדולים בהתפתחות מאפייני המין המשניים, וקיימים הבדלים בין בנים לבנות. הבדלי המין המשניים מופיעים בשלב הראשון.
  • ישנה עדות מחקרית לכך שישנה התמחות המיספרית אצל מתבגרים, וירידה במספר הקשרים בין תאי המוח. הדבר גורם לירידה בפלסטיות ועליה בתפקוד המוח.

  • ההתפתחות הקוגניטיבית שחלה בגיל ההתבגרות מתבטאת בחשיבה מופשטת וחשיבה על יחסים בין מושגים מופשטים (כמו המשותף בין הר לאדם, או חירות לצדק). חשיבה שיטתית והיפותטית.
  • תיאורית עיבוד מידע, בניגוד לפיאז'ה, סברה שהתנסות יכולה להביא לידי שיפור בקשב ובזיכרון, ושהמעבר לחשיבה פורמאלית אינו פתאומי אלא הדרגתי ומושפע מהניסיון.
  • תיאורית החִברוּת מדגישה את השפעת הסביבה החברתית והאינטראקציה הבין-אישית על ההתפתחות הקוגניטיבית.

  • מיומנויות קוגניטיביות אלו גורמות להתפתחות חדשה של אגוצנטריות, לפיה המתבגר יכול לדמיין מה אחרים חושבים עליו ואיך מסוגלים לראות את חסרונותיו, ואז קיימת תופעת "הקהל המדומה", שיכולה להשפיע על הביטחון העצמי והתפיסה העצמית שלו.
  • מיומנויות קוגניטיביות אלו גם יוצרות שלב חשיבה מוסרית חדש שפיאז'ה קרא לו "מוסריות אוטונומית". ובמונחי קוהלברג השלימו את השלב הקונבנציונאלי. הם תופסים את המוסריות כיחסית למצב, ומכירים בקיומן של השקפות שונות בסוגיות מוסריות.
  • גיל ההתבגרות מפריע, אך אינו בהכרח תקופה סוערת. מתרחש בו גיבוש זהות אישית: אימון עם קבוצת השווים, מעמד חדש במשפחה ואוטונומיה בעולם מחוץ למשפחה.
למרות שלמדתי את הקורס הזה בתואר ראשון לפני שנים אני תמיד מתעניית בנושא של גיל ההתבגרות בגלל שהמגע שלי בתחום ההוראה ובלימודים הוא עם תלמידים בחטיבת הביניים ובתיכון, שזה הגיל המדובר עליו. אני מציעה שאולי ילמדו בשנים הקרובות את נושא פסיכולוגיה התפתחותית של הילד בעידן הטכנולוגי החדש בעיקר להתייחס לגיל ההתבגרות.

2 תגובות:

אזהאר שלבי אמר/ה...

שלום פוזיה
אני ממש מזדהה עם שאמרת שיל ההתבגרות, תקופה בה נמצא האדם בתהליך מעבר מילדות לבגרות. לתהליך ההתבגרות מאפיינים פיזיולוגיים ונפשיים כאחד. מרבית בני האדם חווים אותו במשך מספר שנים בגילאי העשרה. בסוף גיל ההתבגרות מגיע האדם לבגרות מינית, אך לאו דווקא לבגרות נפשית.

סהאם אמר/ה...

היי פוזייה
גיל ההתבגרות הוא גיל מאוד קשה לא מרגשים בקושי שלו עד שהילדים שלנו מגיעים לגיל הזה , והקושה שלו משתנה מילד לילד יש ילדים שיותר קשה לעבוד איתם בגיל הזה