זה בלוג לימודי במגמת "תקשוב ולמידה". בלימודים שלי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.
שמתי רשומות אשר מתיחסות לחומר הלימודים בקורסים שונים אשר אני לומדת בתקשוב ולמידה ובנושאי החינוך.
ישנן מטרות שצריך להגשימן דרך הבלוג הזה שהוא מוביל ללמידה הדדית בין הסטודנטים.

יום שבת, 15 בינואר 2011

חיזוקים וקידום תלמידים מאוכלוסיות חלשות


במסגרת הלימודים שלי בקורסי החינוך התעניינתי בנושא של קידום תלמידים מאוכלוסיות חלשות, ובמיוחד שרני מורה בהתמחות חינוך מיוחד.

בבתי הספר השונים, בגני הילדים, חטיבות ותיכונים, בכל שכבת גיל ישנם תלמידים עם הישגים שונים,כאלה החלשים,בינוניים וגבוהים. התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים בדרך כלל הם תלמידים מוזנחים עד סוף לימודיהם בבתי הספר, כך שפעמים רבות, המורים נשבים בקסמם של התלמידים החזקים או הבינוניים ופועלים בשביל לטפחם, וכך מזניחים את החלשים ואלה, נשארים כמו שהם. אם נחקור את סיבות חולשתם ניתן לגלות שזה לא דווקא קשור לאינטלגנציה שלהם, אלא גם לסיבות אחרות שאינם שולטים בהן או באשמתם, כמו למשל:
  • משפחה חד הורית
  • משבר כלכלי במשפחה
  • הורים חולים
  • סכסוכים ובעיות במשפחה וסיבות אחרות.
תלמידים אלה בדרך כלל סובלים מרגשי נחיתות ודימוי עצמי נמוך מאוד, והם צריכים עזרה ותמיכה. את העזרה והתמיכה הם צריכים לקבל מהמסגרת השניה שלהם: בית הספר, אך לצערי הם לא מקבלים את התמיכה והחום כנדרש, מה שמשפיע באופן ישיר על מצבם הנפשי. לדעתי, אנחנו, אנשי החינוך, המוכשרים לחינוך תלמידים, חובתנו להוות כמתווכים ומדריכים שלהם בחיים, להיות להם מורי דרך  ולהושיט להם את העזרה בצורה מתמדת. אנו צריכים להתייחס לכל תלמיד כאובייקט קיים ולא כבעיה, לראות בו קודם כל, אישיות שניתן לטפחה, אנחנו צריכים להתחיל ללמד את אותם תלמידים בהוראה מתוכננת, ששיטה זו מתחילה מהקל לקשה ומהפשוט למורכב צעד אחרי צעד ותוך כדי הלמידה נותנים הרבה חיזוקים חיוביים לאותה אוכלוסייה של תלמידים חלשים.

צריך לדעת איך התלמידים לומדים ולא איך אני המורה מלמד...להכיר את החולשות של התלמידים.

מנסיוני כמורה מתמחה בחינוך המיוחד ומורה ותיקה אשר עובדת עם תלמידים חלשים בהישיגיהם. החיזוק החיובי מביא לבלם, בפחד ולחרדות ונותן דחף ומרץ והמשכיות ללמוד מביא לאהבה ללמידה שכתוצאה מזה יש הצלחה. ואני רואה שזה מפחית את רמת הדיכאון, האלימות, והמחשבות האובדניות. דרך החיזוק והמילה הטובה והיחס הטוב יכול המורה לעשות מהפך אצל התלמיד וזה מתחיל מגיל הגן. בהשכלה הגבוהה לא מכשירים את המורה רק ללמד את נושאי הלימוד כמו היסטוריה או אנגלית אלא גם איך להתייחס לתלמידים. התנהגות טובה כלפי התלמידים, סגנון לימוד מוצלח ומושך שזה יחבב את הלמידה לתלמידים. כואב לי מאוד שהתלמידים שלי מספרים לי כמה הם סבלו בכיתות שלהם הן מהמורים והן מהתלמידים.

אנו חייבים לזכור שתלמידים אלה הם חלק מהחברה שלנו ומגיע להם מה שמגיע לאחרים, אני קוראת למורות ולמורים לתת לתלמידים החלשים חיזוקים. לאפשר להם לדבר, להתבטא ולהושיט להם את העזרה והתמיכה, בתקווה שזה יהפוך אותם ליותר אופטימיים בעלי רצון לחיות, ללמוד, לתרום ולהפנים להם שהם מובילים בחברה ושייכים וגם בעלי ערך. 

תגובה 1:

סהאם אמר/ה...

נכון תלמיד לא מצליח בלימודים שלו אולאי יצליח בדברים אחרים בחיים ויש הרבה עובדות על הצלחת אנשים בחיים שהם לא היו מוצלחים בלימודים , ואי הצלחה בלימודים תלויה בהרבה דברים כמו שציינת לא רק שהם לא רוצים ללמוד הם לא מתעניינים בלימודים ,יש הרבה סיבות צריך לחפש על הסיבה כדי לעזות לתלמידים האילו
סהאם