זה בלוג לימודי במגמת "תקשוב ולמידה". בלימודים שלי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.
שמתי רשומות אשר מתיחסות לחומר הלימודים בקורסים שונים אשר אני לומדת בתקשוב ולמידה ובנושאי החינוך.
ישנן מטרות שצריך להגשימן דרך הבלוג הזה שהוא מוביל ללמידה הדדית בין הסטודנטים.

יום שלישי, 11 בינואר 2011

למידה מתוכנתת

בלמידה מתוכנתת הלומד לומד בעצמו חומר לימודים המוצג לו ביחידות קטנות, צעד אחר צעד, מהקל והפשוט אל הקשה ו המורכב,עד להשגת מטרת הלמידה.

בכל יחידה מוצגת ללומד שאלה או משימה שעליו לבצע. אם הוא ביצע אותה נכון הוא עובר ליחידה הבאה. היחידות הקטנות מנוסחות כך שמרבית הסיכויים שהלומד יצליח במטלה הלימודית שבסופה. למידה מתוכנתת מתבצעת על-ידי ספרי לימודשבהם מוצגות ללומד שאלות, והתשובות מוצגות בסוף הספר או מעבר לדף על-ידי ״מכונות למידה״ שהיו ידניות בתקופתו של סקינר והוחלפו כיום על-ידי המחשבים. כיום מיושמות בבתי הספר תכניות רבות ללימוד עצמי באמצעות מחשבים: בחשבון, בהבנת הנקרא, בלמידת שפות זרות ועוד. יש תכניות בהן מושמע צליל מיוחד כשהלומד מצליח במטלותיו, וצליל אחר ("בוז") כשהוא נכשל בהן. בתכניות מסוימות, כשהתלמיד מפגין קושי בנושא מסוים, יש הפניה לתת-תכניות במטרה לשפר ולתקן בתחום הליקוי.

יתרונותיה של הלמידה המתוכנתת הן:
  1. היות שהמטלות בנויות כך שהתלמיד יצליח בהן, הוא מקבל חיזוקים חיוביים המעודדים אותו ללמוד.
  2. בבלימוד רגיל במסגרת כיתתית אין המורה מסוגל לחזק את כל ההתנהגויות הרצויות של תלמיד אחד, ולא כל שכן של כל התלמידים. למידה מתוכנתת מאפשרת קבלת חיזוק מידי לכל התנהגות נכונה, אם כי מדובר בהתנהגות לימודית כמו כפל מספרים ולא בהתנהגות חברתית כמו להגיע בזמן לשיעורים.
  3. כל תלמיד לומד בקצב שלו ואם הוא נעדר מבית-הספר הוא יכול להשלים בעצמו את החומר ללא כל קושי.
  4. הלומד פעיל במהלך כל הלמידה; הוא חייב לבצע מטלות ולכן הוא חייב לקרוא קודם את החומר ולהבין אותו.
לדעתי אני מאמינה בשיטה הזו ובעיקר לאוכלוסיית התלמידים הבינוניים בהסגים וגם האוכלוסיות החלשות, כי זאת למידה שמאפשרת לתלמיד ללמוד צעד אחרי צעד וגם לפי הקצב שלו כך שהלומד פעיל במהלך הלמידה. וזה נותן ללומד לעקוב אחרי החומר בצורה מובנת וברורה ובכך מגשים המטרה הלימודית בהבנת החומר. לכן אני בעד הלמידה הזאת כי התלמיד מתגבר על קשייו ומגשים עצמו בכיתה וזה מוביל להשגים טובים שזה מתבטא בעיצוב אישיות, לכן אני ממליצה בלמידה הזאת בעיקר בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים.

תגובה 1:

סהאם אמר/ה...

שלום לך פואזייה
הלימדה העצמית נותנת ללומד הנאה יותר בגלל שהלומד מגלה הרבה דברים שאחרים יכולים לתת לו אבל צריך להיות מלווה ומדריך לתלמיד לכוון אותי כדי שיצליח יותר
סהאם