בלמידה מתוכנתת הלומד לומד בעצמו חומר לימודים המוצג לו ביחידות קטנות, צעד אחר צעד, מהקל והפשוט אל הקשה ו המורכב,עד להשגת מטרת הלמידה.
בכל יחידה מוצגת ללומד שאלה או משימה שעליו לבצע. אם הוא ביצע אותה נכון הוא עובר ליחידה הבאה. היחידות הקטנות מנוסחות כך שמרבית הסיכויים שהלומד יצליח במטלה הלימודית שבסופה. למידה מתוכנתת מתבצעת על-ידי ספרי לימודשבהם מוצגות ללומד שאלות, והתשובות מוצגות בסוף הספר או מעבר לדף על-ידי ״מכונות למידה״ שהיו ידניות בתקופתו של סקינר והוחלפו כיום על-ידי המחשבים. כיום מיושמות בבתי הספר תכניות רבות ללימוד עצמי באמצעות מחשבים: בחשבון, בהבנת הנקרא, בלמידת שפות זרות ועוד. יש תכניות בהן מושמע צליל מיוחד כשהלומד מצליח במטלותיו, וצליל אחר ("בוז") כשהוא נכשל בהן. בתכניות מסוימות, כשהתלמיד מפגין קושי בנושא מסוים, יש הפניה לתת-תכניות במטרה לשפר ולתקן בתחום הליקוי.
יתרונותיה של הלמידה המתוכנתת הן:
בכל יחידה מוצגת ללומד שאלה או משימה שעליו לבצע. אם הוא ביצע אותה נכון הוא עובר ליחידה הבאה. היחידות הקטנות מנוסחות כך שמרבית הסיכויים שהלומד יצליח במטלה הלימודית שבסופה. למידה מתוכנתת מתבצעת על-ידי ספרי לימודשבהם מוצגות ללומד שאלות, והתשובות מוצגות בסוף הספר או מעבר לדף על-ידי ״מכונות למידה״ שהיו ידניות בתקופתו של סקינר והוחלפו כיום על-ידי המחשבים. כיום מיושמות בבתי הספר תכניות רבות ללימוד עצמי באמצעות מחשבים: בחשבון, בהבנת הנקרא, בלמידת שפות זרות ועוד. יש תכניות בהן מושמע צליל מיוחד כשהלומד מצליח במטלותיו, וצליל אחר ("בוז") כשהוא נכשל בהן. בתכניות מסוימות, כשהתלמיד מפגין קושי בנושא מסוים, יש הפניה לתת-תכניות במטרה לשפר ולתקן בתחום הליקוי.
יתרונותיה של הלמידה המתוכנתת הן:
- היות שהמטלות בנויות כך שהתלמיד יצליח בהן, הוא מקבל חיזוקים חיוביים המעודדים אותו ללמוד.
- בבלימוד רגיל במסגרת כיתתית אין המורה מסוגל לחזק את כל ההתנהגויות הרצויות של תלמיד אחד, ולא כל שכן של כל התלמידים. למידה מתוכנתת מאפשרת קבלת חיזוק מידי לכל התנהגות נכונה, אם כי מדובר בהתנהגות לימודית כמו כפל מספרים ולא בהתנהגות חברתית כמו להגיע בזמן לשיעורים.
- כל תלמיד לומד בקצב שלו ואם הוא נעדר מבית-הספר הוא יכול להשלים בעצמו את החומר ללא כל קושי.
- הלומד פעיל במהלך כל הלמידה; הוא חייב לבצע מטלות ולכן הוא חייב לקרוא קודם את החומר ולהבין אותו.
תגובה 1:
שלום לך פואזייה
הלימדה העצמית נותנת ללומד הנאה יותר בגלל שהלומד מגלה הרבה דברים שאחרים יכולים לתת לו אבל צריך להיות מלווה ומדריך לתלמיד לכוון אותי כדי שיצליח יותר
סהאם
הוסף רשומת תגובה