זה בלוג לימודי במגמת "תקשוב ולמידה". בלימודים שלי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.
שמתי רשומות אשר מתיחסות לחומר הלימודים בקורסים שונים אשר אני לומדת בתקשוב ולמידה ובנושאי החינוך.
ישנן מטרות שצריך להגשימן דרך הבלוג הזה שהוא מוביל ללמידה הדדית בין הסטודנטים.

יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

החינוך הערבי - תמונת מצב ומבט לעתיד


המנהיגות הערבית: חל שינוי גדול בעמדת ערביי ישראל כלפי מדינת ישראל אורח החיים הדימוקרטי משטר החוק והמשפט סייעו לתהליך ההשלמה עם קיומה של מדינת ישראל שרוצים לחיות בה. הניצוגות הערבית בכנםת תפסה מקום קבוע ומכובד ואף קשה כיום לקיים קואלציות ללא תמיכת ערביי ישראל בתהליכים מדיניים, פוליטיים וכלכליים. תחושת השייכות הגבירה מאבק למען שוויון זכויות ורוצים שהמדינה תהיה לכל אזרחיה.

מערכת החינוך במגזר הערבי: עם קום המדינה מערכת החינוך הערבית בישראל היתה דלה, היו חסרים מורים ובעלי ידע יבקום המדינה משרד החינוך הקים מחלקה לחינוך ותרבות לערבים שתפקידה להכשיר מורים למגזר. ובעקבות זה החלו רבבות ילדים ללמוד בבתי ספר אך המערכת לא היתה ערוכה לקלוט אותם. בשנות ה-60 התרחב הפער בין החינוך היהודי לערבי, בשנות ה-70 חל שינוי אשר התברר הפער בין שני המגזרים והועלו רעיונות לשיפור המצב וצמצום הפערים. בשנות ה-80 וה-90 היתה מעורבות ההורים לחינוך ילדיהם והיה החינוך בסדר העדיפיות הראשון והחלה תוכניות שיפור ושינוי כמו חומש בתחום הבינוי הציוד, תוכנית חומש לקידום החינוך הערבי, נעשו תוכניות לימוד זהות לאלה של הנהוגות במגזר היהודי וגם מותאמות לצורכי בתי ספר ערביים כמו היסטוריה ואזרחות, חדשנות חינוכית כמו יועצים התגברו על הנשירה של התלמידים בגלל השגים נמוכים, חינוך בנות עלה ורמת ההשכלה של עובדי ההוראה בחינוך הערבי עלה. היתה תופעה של תהליך הנישוי(פמיניזציה) שרוב המורים ביסודי היו מורות. התחילו גם מפקחים ערבים לעבוד ומעמד המורה השתנה והיתה בליטה לחינוך הלא פורמאלי שחל בשנות ה-60 הופעלו קייטנות על פי העקרונות החינוכיים והוקמו בתי תלמיד ונוער ומגרשי משחקים.

לפי דעתי האישית התרחשות השינויים במערכת החינוך הערבית באו כתוצאה מהצורך לאנשי חינוך ולקידום האוכלוסיה והעלאת רמתה בכל מיני תחומים חברתיים כלכליים והשכלתיים ולדעתי זה היה הישג גדול למדינה כי בעקבות חוק לימוד חובה רוב הילדים היו בבתי הספר והשתתפו הבנות בלימודים ועלה מס' המורים המוסמכים וגם אחוז התלמידים הזכאים לבגרות וגם ראיתי עלייה במס' הסטודנטים בהשכלה גבוהה הסקתי מסקנות שכתוצאה לחינוך הערבים היתה שמירה על שקט ושלום.

לדעתי גם צריך להכין אנשי חינוך מתאימים למערכת ויהיו מובילים בחברה ומועדדים את החידושים והשינויים החיוביים למערכת. ואני רואה כדי ליישם תהליכי הוראה ולמידה משמעותיים חייבים להיות אנשי חינוך מוכשרים, חכמים וחזקים וזה מאפשר למידה יעילה והולמת וזה משפר ההוראה בצורה מתמדת.

2 תגובות:

סהאם אמר/ה...

יש הרבה שינויים במערכת החינוך הערבי אבל הבעייה ביא איך לעבוד בשינויים , יש מנהלים לא מוכנים לשינויים וגם מורים , בעייה בתקציבים הבעיה האכי חשובה בחינוך הערבי שהיא מעקבת אהת תהליך התפתחות בתי הספר והתאמתם לשינויים
סהאם

אנונימי אמר/ה...

אפשר לדעת מהן הביבליוגרפיה למאמר שהצגת?