חדשנות חינוכית היא תפישה ויישום של דרך פעולה, המוגדרת בחדשנית על ידי המפעילים אותה,ומבוצעת במטרה לשפר ולהיטיב את ההוויה החינוכית,ככל הניתן.
לפי דעתי ישנם הרבה אנשים מתנגדים ומתקשים להתמודד עם חדשנות חינוכית, למשל: הטכנולוגיה החדשה, מיחשוב, תקשוב, תלבושת אחידה, אבל לדעתי וכפי שלמדתי, חדשנות חינוכית מתארת שינוי מהותי במשתנה אחד או יותר של המציאות החינוכית, שזה מוביל לשיפור רב במערכת החינוכית או בארגון הקיים.
מרכיבי ההגדרה:
- התנהלות מעשית היכולה להתקיים בבית הספר
- דרך פעולה, ולא רעיונות או מוצרים (לוח חכם)
- מוגדרת על-ידי היזמים והמפעילים
- נושאת עמה הבטחה ומחויבות לשיפור
- להוביל לשיפור ככל הניתן
- ולא יצירת מהפכה כחינוך ו/או שינוי פני החברה
קשיים בהטמעה של חדשנות חינוכית
הטמעה ומיסוד מחייבים פעולה בשלוש רמות:
- רמת תקנונית - בה נקבעים כללים ונוהלי עבודה
- רמה נורמטיבית- אישור החדשנות כמהלך רצוי ומקובל
- רמה קוגניטיבית - הפנמת החידוש כמובן מאליו
קשיים
- תפקידים בליבה הטכנית חיוניים וקשה להחליפם
- תפקידים סימבוליים לא משתלבים בליבה הטכנית
- מחקר על רכז התקשוב - 70% מהמורות ייצגו אותו במפות, אבל רק 32% דייקו בייצוג. יודעים שקיים, אבל לא יודעים בדיוק מה עושה.
למה חדשנות חינוכית לא מאריכה ימים?
- ברירת המחדל מחכה ברקע
- תלויה בתוספת זמנית של משרבים
- תלויה באנשים מסוימים
- איננה נתמכת ערכית (תלבושת אחידה)
תרומותיה של חדשנות חינוכית:
- גיוס משאבים ולגיטימציה
- יצירת תדמית חיובית
- הדלקת ניצוץ בעיניים
לפי דעתי ישנם הרבה אנשים מתנגדים ומתקשים להתמודד עם חדשנות חינוכית, למשל: הטכנולוגיה החדשה, מיחשוב, תקשוב, תלבושת אחידה, אבל לדעתי וכפי שלמדתי, חדשנות חינוכית מתארת שינוי מהותי במשתנה אחד או יותר של המציאות החינוכית, שזה מוביל לשיפור רב במערכת החינוכית או בארגון הקיים.
השינוי הזה מחדש נושאים ומוסיף תפקידים יעילים לאותו ארגון. שזה תמיד מקדם גם המורים וגם התלמידים, ואני רואה בזה צעד חיובי לשיפור המערכת החיובית.
תגובה 1:
לפי דעתי צריך להיות שינויים וחידושים בחינוך כל הזמן כדי שיתאים לעולם שאנו חיים וגם יתאים לדרישות התלמידים והזמן שאנו נמצאים כמו תקשוב ........
סהאם
הוסף רשומת תגובה