זה בלוג לימודי במגמת "תקשוב ולמידה". בלימודים שלי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.
שמתי רשומות אשר מתיחסות לחומר הלימודים בקורסים שונים אשר אני לומדת בתקשוב ולמידה ובנושאי החינוך.
ישנן מטרות שצריך להגשימן דרך הבלוג הזה שהוא מוביל ללמידה הדדית בין הסטודנטים.

יום שלישי, 2 בנובמבר 2010

קריטריונים להערכת כלי ההערכה


תוצאות ההערכה תלויים במידה מכרעת במאפייני כלי ההערכה. כלי הערכה שאינו עומד בקרטריונים של מאפייני כלי "טוב" יכול להוביל לתוצאות ולהסקת מסקנות שגויות או מוטות שעל פיהן בנויות החלטות אסטרטיגיות שיובילו את "הארגון" לתהום.
כלי הערכה ייבדק עפ"י הקרטריונים הבאים:

אובייקטיביות
ההערכה אובייקטיבית כאשר כל האנשים שמתבססים על אותו מידע מגיעים לאותן מסקנות.

מהימנות
ההערכה מהימנה כאשר התוצאות שמתקבלות ממדידה אחת דומות מאוד לתוצאות שמתקבלות ממדידות חוזרות באותו כלי או לתוצאות שמתקבלות משימוש בכלי-הערכה דומים - בתנאי שלא חל שינוי במושא ההערכה.

תוקף
ההערכה נחשבת לתקפה כאשר כלי ההערכה בודק מה שהוא אמור לבדוק. כלומר, הנתונים שהמעריך אוסף צריכים להיות קשורים באופן ברור למושא ההערכה:
מבחן הישגים תקף במתטיקה צריך לבדוק הישגים של התלמידים במתמטיקה ולא, למשל, את ידיעת העברית שלהם.

תוקף חיצוני:
לממצאי ההערכה יש תוקף חיצוני כאשר אפשר לנבא על סמך הממצאים גם לגבי קבוצות אחרות. למשל: כאשר אפשר להשתמש בנתונים שנאספו בהפעלת התכנית בשלב הניסוי כדי לנבא על הצלחת התכנית גם בכיתות אחרות, יש להערכה תוקף חיצוני.

קריטריון החשיבות
כאשר יש שימוש בקריטריון החשיבות, המעריכים נדרשים לקבוע באיזה מושא-הערכה הם יתמקדו, ובאיזה סדר הם יציגו את שאלות ההערכה שלהם על פי סולם חשיבות.

קריטריון השימושיות
כלי הערכה צריך להיות נוח לשימוש, זול וחסכוני בזמן.











5 תגובות:

אזהאר שלבי אמר/ה...

הי פוזיה :
אפשר להוסיף אך מערכים שילוב טכנולוגיות תקשוב בחינוך :
http://www.youtube.com/watch?v=jduTc9gA7mU&feature=related

לאה ליברמן אמר/ה...

היי פאוזיה
קראתי את הפוסט שכתבת ואני רוצה להתייחס לנקודה של אובייקטיביות.
אני חושבת שהנקודה של אוהייקטיביות קצת בעייתית כשאנו מעריכים מורים היות ובהערכה אנו נותנים חוות דעת על העשייה שלהם ולכן קשה להיות אובייקטיבים לגמרי. קשה להעריך את איכות הלמידה של מורים רק על פי שאלונים. ההערכה צריכה לשלב גם תצפיות וראיונות ולכן אי אפשר להיות לגמרי אובייקטיבים.

אנונימי אמר/ה...

שלום לך פוזייה
נכון שכלי הערכה צריך להיות נוח לשימוש, זול וחסכוני וגם יתן הערכה ומשוב יעיל , וגם להתייחס לדברים לשיבור אחרי ההערכה
סהאם

סהאם אמר/ה...

שלום לך פוזייה
נכון שכלי הערכה צריך להיות נוח לשימוש, זול וחסכוני וגם יתן הערכה ומשוב יעיל , וגם להתייחס לדברים לשיבור אחרי ההערכה
סהאם

אנונימי אמר/ה...

שלום פאוזייה
אני חמיס סטודנט לתואר שני בניהול באור יהודה , מבקר בבלוג שלך במסגרת עבודה בקורס תקשוב ולמידה עם דר' גילה קורץ.
אני מסכים עם כלי ההערכה שהוצגו אני מציע שההערכה תהיה ממושכת הכוונה יהיו משובים ולהעריך עוד הפעם.